Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Saturday, August 28, 2010

TOLONG

Petang tu dengan mata bengkak dan rambut yang kusut gua jengah ruang tamu. Adik gua dua orang dah terbongkang kat tengah lagi seorang tengah mengadap komputer. Khusyuknya kalah khusyuk masa solat. Gua terus ke dapur.

Mak gua tengah berserabut dengan masa yang agak suntuk dan menu yang masih banyak yang beum diuruskan lagi. Gua nampak satu adunan tepung sambil dalamnya berenang beberapa ekor udang. Selera gua naik. Gua jengah lagi satu periuk. Bau santan bercampur kunyit memang menusuk tapi gua tak nampak pun bekas siput kat sinki. Gua buka tudungnya. Harapan gua punah. Selera gua turun sedikit

Tiba-tiba terdengar suara kecil dari jauh

"Mak, adek nak air sirap campur cincau!!" agak pelat suara itu.

Gua naik angin tiba-tiba sebab gua memang tak boleh dengar perkataan itu. Meluat rasanya.

A D E K

No comments: