Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Wednesday, August 18, 2010

SENYUMAN

Gua masuk ikut pintu belakang bersamanya. Agak gugup juga. Gua cari port baik punya supaya gua dapat usha dia dengan jelas. Gua senyum je tengok dia. Petah juga dia berkata-kata. Sambil itu, gua belek-belek juga nota tulisan gua yang dah macam hasil rompakan dari arkib negara. Gua belek gua usha dia gua belek gua usha dia sehingga sejam berlalu. Hati gua tenang tengok dia berehat atas kerusi dia. Gua keluar.

Kali ni dia agak lambat dan masuk ikut belakang tapi gua masuk ikut pintu depan. Matanya sempat mengerling ke arah gua dan lantas dia mengukir senyuman. Dalam keadaan hingar bingar, nama gua diseru olehnya. Gua bingkas pergi kearahnya dan menolong apa yang patut. Pertolongan gua hanya dibalas dengan senyuman. Itu pun sudah memadai bagi menenangkan hati gua yang kian resah dengan tulisan-tulisan itu.

Gua melepak dengan kutu-kutu gua agak lama dalam bilik berhawa dingin itu. Kaki gua dah rancak bergoyang sambil gua gosok-gosok lengan gua yang agak tebal lapisan lemaknya itu. Sekali lagi dia menyusur melalui pintu belakang dengan termengah-mengah. Agak kelam kabut kutu gua memperbetulkan posisi masing-masing. Dengan nada yang agak tinggi dia menyuruh gua tulis nama gua kat kertas itu. Gua agak berang tapi gua turuti juga. Gua terus belek-belek kertas itu sambil gua usha dia bergayut kat belakang. Kadang-kadang matanya merayap.







notapingganmangkuk: gua hari ni agak sakit dengan ujian yang berderet. tak banyak ruang kosong yang ditinggalkan. gua harap esok gua boleh buat.termo bai...mati gua. lagi satu benda...gua punya myline gua tak sentuh lagi tapi blog dengan fb gua rajin. tak tahu apsal. gua kering idea la nk cite pasal lagu-lagu ni. kalau lagu tu bes takpe...ni lagu haram mana tah dorang rembat. takpe esok masih ada...

No comments: