Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Sunday, August 15, 2010

DIARI RAMADHAN 5

5.25 pagi

Gua tersentak dari tidur gua yang tak berapa nyenyak itu. Pengera kecil gua tak berbunyi. Gua tertanya-tanya. Mungkin pengera itu terlalu letih. Gua mengelisat capai botol air 1.5 liter. Gua teguk sampai isipadunya tinggal 1 liter. Gua nampak kurma atas meja gua, gua sental 2 biji. Bijinya gua buang melalui tingkap dan berharap ia akan menjadi pohon kurma yang membuahkan hasil. Gua sambung tidur.

9.30 pagi

Dengan tahi mata gua bertepek lagi, gua baca nota maya gua. Sedar-sedar dah habis satu bab. Gua sambung tidur lagi.

11.30 pagi

Beban kat mata gua makin banyak. Gua selak buku biru gua pulak. Tak banyak benda yang gua baca dan balas. GUa capai tuala gua yang tersergam indah kat ampai baju gua, gua mengorak langkah malas dengan bunyi seretan selipar yang boleh membuat gua dapat satu balingan selipar dari bilik-bilik di hadapan.

2.30 petang

Perut gua dah merengek. Gua sambung tidur bagi menenangkan perut gua.

5.50 petang

Kepala gua dah berat tetapi gua tetap kuatkan diri untuk bermain. Banyak juga perlawanan yang gua menang. Katil sekali lagi memanggil gua tetapi kali ni gua hanya bermanja-manja je. Gua dah nekad tak mahu tergoda lagi.

6.34 petang

Haruman di kafeteria memang agak sedikit menggoda. Tak banyak juadah yang disediakan. Gua tibai je mana yang gua nampak senyum-senyum kat gua.

7.28 malam

Gua menyantap sampai otot bahagian perut gua tak boleh mengecut. Gua terbaring longlai.






notapingganmangkuk: Alhamdulilah sebab gua dapat menyempurnakan ibadah puasa gua yang tak seberapa ni. tapi yang penting gua nak tengok 2 ekor laok yang akan bertarung malam ni. satu pasukan cap ayam lagi satu pasukan meriam buloh. gua target ini malam seri dengan 1 jaringan setiap satu. tak lebih tapi boleh kurang.

gua rindu kat masakan mak gua...memang nak balik tapi xley balik..sori mak n abah..nanti 2 minggu lagi baliklah anak ini...saba naa...huhu

No comments: