Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Tuesday, August 31, 2010

MERDEKA

Gua macam biasa lepak-lepak dengan kutu gua. Sambil-sambil itu sang mata turut sama berbuka puasa. Atas bawah depan belakang kiri kanan semuanya di pandang tapi satu pun tak pernah lekat di hati gua. Gua geleng kepala.

Macam-macam cerita yang terbongkar. Henset tiruan, tangkap basah, EPL, Lady Gaga, Firaun, bayi, hantu, facebook, kereta Kelisa, kopi ais, blog dan yang terakhir raya. Cerita yang terakhir memang gua senyap je. Gua takde mood nak raya tahun ni. Baju raya gua pun gua memang buat tak kisah. Yang gua tahu selipar baru mesti ada. Kalau takde memang gua mogok lapar.

Sedang ngilai tawa nyaring di telinga masing-masing, ada seorang awek pandang gua. Gua cepat-cepat pandang tempat lain. Gua curi-curi usha dia lagi. Dia bangun dari kerusi dia. Rupa parasnya memang buat orang pandang dua kali tapi kalau kali ketiga tu memang dapat penyepak percuma. Dia datang ke arah gua. Gua tunduk buat-buat tak pandang. Sekali gua toleh, dia dah terpacak depan mata gua. Agak gagap juga gua. Tapi dia yang mengorak kata dulu..

"Bang, ada lighter tak?" tanyanya lemah lembut.

Gua geleng kepala ada makna.

No comments: