Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Wednesday, June 23, 2010

MAK

Macam biasa gua datang awal. Lepas salam-salam gua terus berlari ke arah pagar. Gua masuk ikut pagar belakang. Tak ramai yang berani ikut situ sebab kat depan tu ada rumah Pak Marzuki. Gua terus pekena sate yang dibakar atas motor. Memang ajaib.

Tapi semakin gua membesar ada desas-desus yang mengatakan sate tu sebenarnya dibuat dari anjing. Patutlah gua tengok tak banyak kes kena anjing kat kawasan tu.

Sambil gua tunggu sate perasaan cemburu mula merasuk diri. Gua usha panas je budak-budak pakai beg tarik. Tapi gua tengok budak-budak yang pakai beg tarik ni sekarang ramai kat pusat pemulihan akhlak, penjara, rumah pengasih dan macam-macam tempat yang boleh dapat makanan free.

Gua hirup kuah sate tu sampai kering sebelum gua kena cukai jalan masa nak pergi kantin nanti.

*******

Dalam kelas gua lah yang paling segak sebab gua sorang je yang pakai 'tie'. Memang kaler die tak sesuai untuk pergi makan malam akhir tahun dan kadang-kadang gua rasa macam Cikgu Govin.

Macam biasa bila cikgu memonteng gua yang kena jaga kebajikan anak buah gua. Gua memang suka kerja gua. Satu kelas gua ronda. Bila ada sampah kat lantai gua tak kutip tapi gua segegah budak-budak yang bertugas ini hari. Memang gua basuh dorang kaw-kaw sebab gua nak naik pentas minggu depan.

Kelihatan Khairul dan Halim masuk ikut pintu belakang sambil tersengih-sengih. Baru pulang dari 'book shop' la agaknya. Dorang memang kamcing dengan gua. Sebab tu gua tak banyak tanya mana dorang nak pergi tapi kalau budak lain memang gua tanya macam nak cari pembunuh.

"Tengok pensel kita....." kata Khairul dengan angkuhnya sambil menggoyang-goyangkan pensel tu kat kumpulan meja belakang.

Gua memang tak boleh tengok budak-budak ni berkumpul kat belakang. Nanti gua yang kena 'sound' dengan Cikgu Jamilah. Jadi, gua ambil keputusan pergi ke sana. Gua tarik seluar gua sampai atas pusat, betul-betulkan 'tie' ,buat muka ketat sikit gua terus mengorak langkah.

Pensel tu memang unik sebab ada patung yang boleh goyang-goyang kat atasnya. Gua terpukau seketika. Ada juga adegan tukar-tukar gear dengan menggunakan patung tu. Agak hingar-bingar suasana ketika itu.

"Tak boleh jadi ni,"gerak hatiku. Gua terus rampas pensel tu bagi mengawal keadaan.

"Wei, bak balik pensel aku....." rayu Khairul.

"Tak boleh!" agak tegas amaranku. Khairul beriya-iya mahukan pensel tu. Entah kenapa sifat seorang abang sulung menyelubungi diri. Gua tak beri pensel tu kepada Khairul tapi gua masih mengusiknya dengan adegan kejar mengejar.

"Aku bagi tahu mak aku......."sambil mencemekkan muka.

Gua balik dengan hati tak tenang ini hari. Tiba-tiba gua rasa risau dengan keselamatan diri gua pada esok hari. Gua ambil keputusan tak nak datang sekolah esok.



notabukulima: memang haram. gua nak tulis benda lain jadi benda lain. gua memang takde mood nak tulis citer gua masa kat sg.gabai. gua tak tahu apsal. gua rasa seru tak sampai lagi. korang tunggu je la nanti.

gua dah call rooney masa lunch tadi. gua da sound dia kaw-kaw.

"kalau lu tak skor ini malam. memang gua ganti tempat lu dengan berbatov season depan"

rooney hanya angguk patuh...

No comments: