Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Saturday, June 19, 2010

AGAK

Memang tak berbaloi aku tengok England lawan semalam. Rooney dan Glen Johnson memang nak kena pijak dengan penyokong dorang. Aku harap ada keajaiban akan berlaku. Akibatnya, aku hanya tidur 2 jam sebelum aku bertolak ke medan perang. Dengar kata ada makhluk 40 kaki panjang dah ready nak kena sembelih tapi aku tak punya sebegitu banyak kekuatan.

Bau sambal memang kuat melalui helaan nafasku. Mak Senah memang suka letak belacan macam dia ada kilang belacan kat belakang rumah. Brader Klang masih tak kelihatan. Masih di Terengganu menuntut ilmu agama katanya. Aku dengan Brader Klang II dah ready dengan bom tangan dalam genggaman. Pemangsa itu tersengih dari jauh bila nampak kami sambil matanya menahan silauan sang suria. Aku dah buka picu awal-awal. Sampai je kat gerbang neraka tu dia mengukir senyuman. Tiada sentuhan. Aku masukkan balik picu tu.

Suasana di Sankyu agak lengang. Mungkin semua dah tahu rancangan aku dan Brader Klang II nak bom ini tempat. Kami hanya tersengih tak tunjuk gigi. Benda alah tu dah tersadai menunggu kehadiran kami bersedia untuk diratah. Sami dan Rajan sudah terpacak dengan jentera mereka. Kerja meratah dilakukan dengan agak pantas.

Kelihatan Abang Bulat memandang tajam kami sambil tak nampak sebarang keikhlasan dalam segala apa yang dilakukan. Sami dan Rajan rancak berborak dalam bahasa yang aku tahu asal usulnya tapi tak tahu dalam pemahamannya. Aku kecewa dengan kempen 1 Malaysia si Najib tu. Bengang melihat Sami begitu, aku dan Brader Klang II terus membalutnya dan mencampaknya ke dalam kotak di situ. Menggelupur Sami melepaskan diri. Suasana yang tegang kini menjadi ceria. Rajan gelak besar melihat Sami sambil Sami tunduk insaf.

******************

Gerai Mak cik Exora buka separuh hari je. Jadi kami gerak ke Lorong Mamak. Di sana memang satu lorong penuh dengan gerai mamak. Tak beraneka langsung lauknya.

Kerja di sambung. Memang sunyi tempat tu. Sami dan Rajan entah ke mana. Kerja dah menimbun ni. Ni mesti balik rumah la ni. Tau lah rumah dekat. Tak payah lah poyo-poyo pergi balik kalau rehat cuma 30 minit.

Sami dan Rajan tersengih-sengih datang entah dari mana. Siku menjadi ucapan selamat datang. Rajan tak banyak cakap dan hanya memerhati sambil menyandar di kerusinya. Sami sekali lagi lesap. Memang panas dan gelap dalam perut raksasa itu. Kerja memunggah semakin perlahan walaupun sudah hampir ke garisan penamat.

Sambil berlatar belakangkan lagu baru yang berunsur syirik hasil dendangan penyanyi Tak Mungkin Kerna Sayang, kami menghabiskan sisa-sisa itu dengan sedikit keluhan dan caci maki dalam hati yang jelas di raut wajah masing-masing. Hanya gigi saja yang kelihatan dari jauh. Sami sekali lagi mucul entah dari mana. Memang kaki ponteng Sami ni.

Sebelum pulang, Sami dan kutu-kutunya membuat perjumpaan. Sekali lagi aku hampa dengan laungan 1 Malaysia.

"Eyh, u bikin apa itu ramai-ramai ha?" tanya Brader Klang II tegas.

"Err, kami orang nak pergi minum air cuti la abang," jawab Sami malu-malu.

"Air cuti??" tergaru juga kepala kami yang tak gatal ni.

"Ala....itu air yang ada gambar harimau la," sambil menunjukkan isyarat tangan.




notabukulima: cilakak. lama gila aku tulis benda ni. nantikan JURULATIH: Afterlife.......

##agak sedih melihat kekalahan Jepun tapi masih berbangga dengan usaha mereka. kepada Ghana aku tak puas hati dengan korang. England jangan cite la. memang aku sembelih singa-singa korang tu kalau tak lepas grouping.

No comments: