Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Sunday, June 20, 2010

DARI PANDANGAN ABAH

Aku sedar-sedar aku berada si sebuah rumah kampung 2 tingkat yang terletaknya di Bakri. Ada 5 orang yang telah bersama mereka sebelum aku tapi aku ada 7 orang lagi di bawah aku. Agak nipis senyumanku. Tiap-tiap aku pergi ke sekolah menaiki basikal di kampung sebelah. Guru besar sekolah kampung aku memang bengap. Dia tak pernah naikkan gaji pekebun sekolahnya yang telah lama berkhidmat dengannya. Jadi, pekebun itu mengambil keputusan berhijrah ke sekolah aku sekarang. Aku menamatkan sesi persekolahan aku dengan bangganya dan pada waktu yang betul. Aku tak terkandas awal sebagaimana rakan-rakanku yang lain.

Aku mula buntu hidup di kampung dan sering terfikirkan tentang kehidupan di bandar. Setelah restu diberi oleh mereka berdua, aku mengorak langkah ke satu bandar yang digelar Shah Alam. Aku mati kutu bila sampai disitu. Tempat itu agak berhutan dengan kelapa sawit masih berdiri teguh di sepanjang sisi jalan. Aku macam nak balik ke pangkuan ibu bapa tapi setelah di nasihat Abang Ngah aku tabahkan jua hatiku. Aku dapat kerja di ITM. Sedikit kebanggaan timbul. Aku nekad nak sambung belajar di sini dengan duit aku sendiri.

Setelah hampir 2 tahun bekerja, akhirnya aku dapat dapat sambung pelajaran dan sebuah 'scrambler'. Pergh. Masa tu benda ni memang top. Seronok aku naik turun bukit ITM ni. Aku tengok 'vespa' sebelah aku tersemput-semput naik ITM. Aku tersengih tak tunjuk gigi. Aku dapat tawaran ke Jepun untuk memenuhi misi "Pandang Arah Timur" hasil buah fikiran otai kita iaitu DR.M. Banyak pengalaman berharga sepanjang aku berada di sana.

Selepas pulang dari negara mathari terbit, aku bercadang nak buat tangga dalam rumah aku.

************

Kedengaran motor brader posmen laju di hujung kawasan perumahan. Aku macam biasa memang tak hirau sangat pasal brader posmen ni.

"G, ada surat untuk kau lah," teriak rakan rumahku.

Menggelisat aku bangun untuk mendapatkannya. Pergh. Surat dari awek. Aku senyum nipis sambil sedikit bangga. Rupanya surat itu tersalah hantar hingga ke PJ. Memang kesengalan pengurusan di pejabat pos terserlah. Aku mula membalas surat itu bagi tujuan terima kasih. Tapi awek tu balas balik. Takkan lah aku tak balas. Nanti orang cakap apa pulak. Sesi balas membalas rancak dijalankan sehingga ada ketika aku sanggup bertenggek depan rumah semata-mata nak tunggu brader posmen.

********************

Kini sudah 20 tahun aku digelar seorang bapa dan suami. Tak pernah aku bayangkan bagaimana perasaannya. Aku ingin mereka menggelarku ABAH. Mungkin dengan cara ini, aku dapat merasai perasaan abahku ketika anak-anaknya memanggilnya dengan panggilan itu. Setiap hari aku merafa'kan kesyukuran ke hadrat ilahi kerana memberi aku kekuatan dalam mencari nafkah untuk anak-anakku dan isteriku. Kerana tanpa mereka mungkin hidupku kusam tanpa warna-warni yang dicorakkan oleh mereka berenam.




Aku rasa ni salah satu cara aku nak hargai abah aku selain luangkan banyak masa dengannya.........Jadi luangkanlah lebih banyak masa dengan abah kita sebab dengan cara itu dia akan rasa lebih dihargai.

SELAMAT HARI ABAH kepada MOHD SUFIAN BIN ABD SAMAD
sebenarnya hari-hari adalah hari abah...hehe*takde pic yg proper sbb abah sgt pemalu didepan kamera*



"Kalau kita nak produktiviti syarikat mencapai tahap yang sepatutnya kita jadikan pekerja kita mata duitan bukan bengkak mata" ABAH

"One father is more than hundreds schoolmasters
"

"A man knows when he is growing old because he begins to look like his father"
Gabriel Garcia Marquez
:)

2 comments:

nurfitrihanisah said...

ahha.*like this. btw, ayat: "mendirikan tangga dalam rumah"? ahha.sukekan itu!

Amirul said...

thnx2 sbb suke
hehe
phm kn??
hoho