Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Thursday, July 1, 2010

KAWAN

Lepas balik dari sekolah campak beg atas kerusi, bukak stokin gulung-gulung pastu campak, masuk bilik bukak baju, tukar seluar aku terus tidur. Aku tak fikir pasal makan sangat masa tu sebab mak bapak aku bagi makan Champs tiap pagi. Mak aku pun kadang-kadang turut serta. Anak beranak terbongkang kat tengah rumah. Pencuri masuk pun aku rasa tak sedar kot.

"Shakir.....oh shakir......"layaran tidur ku dicantas secara tiba-tiba. Agak kuat lolongannya itu.

"Potong stim betul lah.." keluh hatiku sambil terkebil-kebil dan terhuyung-hayang mencari daun pintu. Memang seperti yang terlakar di kotak fikiranku. Khairul.

"Cepatlah wei...dah pukul berapa dah ni?" rungut Khairul yang segak berbaju melayu lengkap bersampin dan bersongkok lapoknya itu serta kasut putih yang sudah ada tompok-tompok hitam. Maklumlah dah hari Rabu kot. Memang dah banyak lah tapak-tapak yang lalu kat kasutnya.

"Haa....aah...jap ye...nanti aku siap" jawabku tenang sambil Khairul dah buat muka macam baru curi Gempak kat kedai Aman Saf.

Aku pun bingkas naik ke atas dan mencapai tuala yang masih lembap yang kemas tersidai di hujung katil.

"Zass..zass...zass..."bunyi yang dihasilkan oleh percikan air dari gayung ke lantai tandas memang rancak dan nyaring. Aku tak mandi guna air pancut sebab itu akan melekakan aku.

"Mak....baju Shakil mana?" tanya aku sambil mengoncang-goncang mak aku yang sedang lena itu.

"Kat bilik mak la...tergantung kat almari tu tapi sampin ambil kat ampai lah...mak tak gosok lagi.." jawab mak aku longlai.

Aku terus nyalakan seterika pada tahap maksimum. Ni kalau aku tepetkan kat muka Cikgu Rosli memang sedap. Baru dia rasa macam mana pelempang dia hinggap kat muka aku waktu tu. Aku tonyoh sampin tu laju-laju sampai 'ironing board' tu turut sama berhenjut dan menari-nari.

Jam sudah menunjukkan 2.13 petang. Lambat lagi. Pengawas masuk lambat takpe, ada alasan nak periksa pagar belakang kalau-kalau ada budak yang ponteng atau datang lambat. Aku ambil keputusan capai biskut Tiger sikit.

"Dah sembahyang belum?" tanya mak aku sambil matanya masih lena.

Aku hanya mampu tersengih dan terus pecut pergi sembahyang. Aku intai Khairul. Bajunya dah ada kolam ternakan ikan masin kat bahagian belakang. Aku senyum nipis. Kesian dia tapi suruh datang awal-awal. Macam tak biasa dengan aku.

Salam salam cium cium aku terus panjat atas basikal hijau aku yang bergear 5 itu. Khairul pun terus panjat belakang. Memang cilaka...berat nak mampus tapi nasib baik aku dah pump tayar semalam.



No comments: