Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Monday, July 5, 2010

UNTUNG

"Trutt.....trutt...." telefon gua berdering. Gua tengok nombor gua kenal. Gua sangkakan panggilan hangit ataupun Can I Help You? Taiko Taiwan memanggil. Gua angkat. Bahasa Melayu dia memang berterabur. Gua angguk paham je. Cilakak. Gua kena pergi ofis gua balik.

Pergh. Panasnya memang berdenting. Gua dah boleh bayangkan gua duduk sebelah Sami bergambar bersama-sama dan awek dia kata "Ni adik ke bang?" Gua mengeluh.

Sebelum gerak gua kasi penuh itu tangki buat kali kedua ini hari. Bangla kaunter tersengih-sengih picit-picit skrin tu. Gua isi dengan tanpa kerelaan sebab sepatutnya bajet gua ni guna untuk esok. Gua pasrah dan terus masuk gear 1 lantas memecut.

Dari jauh gua dah nampak bangunan hijau yang tersergam gagah diatas puncak sana. Banyak kereta beratur untuk membayar perkhidmatan jalan raya dan lebuhraya yang gua rasa memang kerajaan dah pulang modal sejak 18 tahun lepas lagi. Terpancut sedikit ketidakpuashatiaan gua kat kerajaan yang hanya mahu tekan rakyat je. Ini dah kali keempat gua lalu itu bangunan ini hari.

***********

Gua bosan gua balik. Macam biasa gua kena tempuh pagar tu kalau gua nak balik rumah gua. Gua nampak dia dah tersengih-sengih kat situ. Gua pergi dekat dia. Dia usap bahu gua kali ni. Tak pernah-pernah dia buat macam ni kat gua. Gua angin satu badan. Dah lepas usap bahu gua dia melayarkan jari jemarinya keseluruh tubuh gua yang gempal ni buat kali ke-4 ini hari. Sekali lagi gua pasrah. Gua berlalu pergi dengan lajunya tanpa menoleh ke belakang.

Gua singgah gerai Makcik Exora buat kali ke-3 ini hari. Gua teguk limau ais dengan air kosong gua cabut.

Gua pulang dengan memikirkan semua benda yang gua buat ini hari sia-sia.

No comments: