Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Monday, July 5, 2010

JAJA

Gua bila naik kereta memang gua suka pasang radio. Kalau tak pasang memang gua rasa semacam je lagi-lagi dengan bunyi kereta Jepun gua yang dah tak berapa nak sedap telinga mendengar.

****

Gua memang kena call ini nombor sebab kalau gua tak call memang nahas gua. Gua dengan konfiden sambil terkumat kamit memicit-micit butang fon gua dengan yakinnya.

Trutt....trutt...... "Helo, ini Encik ****** ke?" tanya gua.

"Eh, bukanlah. Salah nombor ni!" jawabnya tegas.

"Hmm...takpelah kalau macam tu. Maaf ye menganggu" balas gua sambil sengih-sengih macam kerang busuk.

"Bodoh punya orang!" Papp. Terdengar bunyi hempasan ganggang. Gua angin satu badan. Cilakak. Cakap elok-elok tak boleh.

Tiba-tiba gua punya sifat hitam merasuk diri gua. Gua bagi nombor telefon brader tu kat kawan-kawan gua.

"Wei, call lah nombor ni. Nasi ayam dia terbaik bai," ujar gua dengan yakin. Kawan-kawan gua tersengih-sengih dan gua lagilah tersengih-sengih.

"Apa pasal orang nasi ayam tu marah-marah? Taknak meniaga ke?" kawan gua merungut. Gua gelak besar dan gua pun ceritalah pasal kejadian itu hari. Kawan gua gelak lagi besar. Dia pun turut sama menyebarkan nombor brader tu.

Satu malam tengah gua lepak-lepak, idea jahat gua sekali lagi menerjah benak fikiranku. Gua pergi menghadap laptop gua. Gua taip-taip gua design cantik-cantik punya gua print. Gua bergegas ke kedai fotostat bawah sana.

"Bang, kasi rezo ini barang," arah gua kat budak fotostat tu.

"Aik bang, bila masa pulak abang buat bisnes nasi ayam ni?"tanya budak tu tersengih-sengih sambil memicit-micit butang pada mesin itu.

"Ala, tolong-tolong kawan sikit. Pe salahnya kan?" balas gua sambil angkat-angkat kening gua yang agak lebat tu.

Esoknya gua merayau satu Desa Pandan. Tiap-tiap kedai gua tampal iklan nasi ayam tu. Pantang ada orang melintas depan gua, gua bagi itu kertas. Kat kereta-kereta pun gua sangkutkan. Gua senyum nipis.




notabukulima: Ehsan dari Riuh Pagi di Era. Cerita disampaikan oleh Aznil yang diceritakan oleh sahabatnya.