Buah-buah yang jatuh berguguran perlulah dikutip sebelum ia dikebas orang atau sebelum ia luput

Wednesday, November 24, 2010

TAHYUL

Gua sampai-sampai je gua dah kena pergi sana. Setibanya gua di sana, gua tercengang. Kotak warna ungu memang bertimbun.

''Benda ni nak keluar hari ni,'' ringkas arahan diberi sambil menghulur sampul surat SIRIM.

Brader Klang dan Jaja tiba melenggang lantas terkejut. Dengan muka tok bomoh Brader Klang berkata

"Ini mahu kena panggil saka ni. Paling kurang pun tiga saka. Saka Kalimantan wajib, Pakistan punya optional.''

"Bahhaye si Ujang ni,'' sampuk Jaja sambil adjust kotak Surya.

**************************************************************

Gua dengan Jaja jalan atas rumput tepi longkang sambil buka cerita pasal awek-awek Klang. Brader Klang ketinggalan di belakang sambil cuba memecut kami.

"Aku tak boleh la lalu atas rumput ni. Pantang aku," rungut Brader Klang.

"Bahhaye si Ujang ni,'' sampuk Jaja sambil nyala sebatang Surya.

********************************************************

Berlatar belakangkan bunyi deruman lori kehulu-kehilir dan seorang makcik yang lantang suaranya menceritakan pengalaman anak-anaknya masuk uji bakat Bintang Kecil MBPJ, gua sumbat mulut gua dengan nasi berlaukkan kari. Keadaan agak sunyi kerana tiada sebarang cerita dibuka. Tiba-tiba,

"Sambal belacan ini ubat ni, Hari ini je dah berapa kali aku keluar masuk tandas,'' keluh Brader Klang sambil cicah secubit ayam dengan sambal belacan.

''Bahhaye si Ujang ni,'' sampuk Jaja sambil nyala sisa Surya tadi.

No comments: